Vilkår og betingelser
Generelle leveringsbetingelser
Retningslinjer for personvern
Generelle leveringsbetingelser
For levering av produkter som inngår i Senergias vanlige sortiment gjelder Senergias generelle leveringsbetingelser som beskrevet nedenfor, med mindre annet er avtalt. For andre produkter som anskaffes etter Kjøpers ønske, gjelder produsentens leveringsbetingelser.
Transport
Alle oppdrag utføres i henhold til de generelle bestemmelsene til Nordisk Speditørforbunds Alminnelige Bestemmelser (NSAB 2015) eller i samsvar med Senergias generelle bestemmelser. Vi utfører våre leveranser i henhold til leveringsbetingelsen DAP innenfor Norge, med mindre annet er avtalt.
Transportkostnad
Senergia belaster prisen som er avtalt ved bestilling. Senergias priser inkluderer drivstofftillegg og bomavgifter, med mindre annet er avtalt. I tillegg til angitt transportpris kan tilleggsavgifter påløpe hvis kunden ønsker å bruke noen av de spesifiserte tilleggstjenestene nedenfor. Ved bompassering belastes kunden for bompasseringen. Hvis ny henting eller levering må gjøres, belastes ny transport og eventuelle tillegg fra stedet hvor varene befinner seg. Vær oppmerksom på at eventuelle terminal- eller lagerkostnader kan påløpe ved bompasseringer eller når mottakeren ikke er tilgjengelig for levering.
Bestilling & Adresse
All informasjon som er nødvendig for å levere varene må oppgis ved bestilling, for eksempel, men ikke begrenset til, telefonnummer til mottakeren på stedet, åpningstider og eventuelle begrensninger. Ved lavere takhøyde enn 4,5 meter, fast veiforbindelse eller vektbegrensninger ved tilkjøring til laste- og losseadressen skal dette fremgå skriftlig ved bestillingstidspunktet. I slike tilfeller kan det påløpe ekstra gebyrer.
Levering
Lossing skjer ved hjelp av bakløft/løftelem eller truck som leveres av mottakeren eller annet hjelpemiddel. Ved bakløft/løftelem kreves det et plant og fast underlag som asfalt, fliser, betong eller tilsvarende. Hvis levering med bakløft/løftelem ikke er hensiktsmessig, må behovet for kranbil oppgis ved bestilling. Kranbil skal brukes ved levering på plen, gruset innkjørsel, ved løft over hekk, veranda osv., eller opp på taket. Kranen løfter som standard opp til 8-10 meter sidelengs og opptil 6-8 meter i høyde. Større kran er tilgjengelig på forespørsel mot ekstra kostnad. Alle leveranser, unntatt pakkeleveranser, varsles mottakeren dagen før levering. Signatur og mottak av gods må gjøres av myndig person. Ved ønske om levering uten signatur må transportøren ha fått skriftlig godkjenning fra bestillende kunde på forhånd. Varene leveres på hverdager utenom helligdager, og mottakeren må være tilgjengelig fra kl. 07.00 til 17.00, med mindre annet er avtalt. Ved vinterføre er det mottakerens ansvar å sørge for at leveringsveien er fri for snø og is på privat vei eller innkjørsel.
Tilegg transporttjenester
Kranbil (standard) 3300 NOK eks mva / forsendelse. Flere tilleggsalternativer er tilgjengelige på forespørsel.
Hentinger i Askim
Henting skjer i henhold til incoterms EXW der kunden er ansvarlig for lasting i eget kjøretøy. Ordrer som legges før kl. 14 kan normalt hentes en arbeidsdag senere, forutsatt at alt materiale er tilgjengelig. Når ordren er klar for henting, sendes en melding til brukerens e-postadresse, og ordren må deretter hentes innen 3 arbeidsdager. Hvis ordren ikke hentes innen 3 arbeidsdager, vil Senergia kansellere ordren og belaste 20% av ordreverdien, minimum 1500 kr. Henting skjer på hverdager utenom helligdager mellom kl. 8-12.
Betalingsvilkår
Betaling skal skje i henhold til avtale fra fakturadato med mindre annet er avtalt. For forsinket betaling påløper forsinkelsesrente fra siste angitte betalingsdag med referanserente +8%.
Håndteringsavgift
For bestillinger der verdien er under NOK 2000 eksklusive MVA, belastes et gebyr på NOK 300.
Fakturagebyr
Senergia fakturerer digitalt via e-post.
Pris
Prisene for produktene er basert på gjeldende valutakurser og råvarepriser. Ved endring av nåværende valutakurser og råvarepriser forbeholder Senergia seg retten til å gjøre tilsvarende justeringer på våre priser. Ved endring av statlige pålegg og avgifter forbeholder Senergia seg retten til å gjøre nødvendige justeringer og belaste kjøperen for disse kostnadene. Prisen på lagt ordre gjelder i 3 måneder. Senergia forbeholder seg retten til å endre prisen på varer der Senergias innkjøpspriser endres med mer enn 5% sammenlignet med bestillingsdagen.
Miljøgebyr
Miljøgebyr i henhold til lov spesifiseres som en separat kostnad på fakturaen.
Garanti
Levert vare er utstyrt med garanti dersom det foreligger fra produsent. Vi garanterer ikke for kompensasjon for direkte eller indirekte kostnader forbundet med produktfeil. Garantien gjelder ikke dersom produktet har vært utsatt for slitasje utover det normale eller feilaktig behandling. Eventuell reklamasjon på grunn av feil eller mangler på produkter må fremskaffes senest 10 dager etter mottak. Eventuell reklamasjon skal være skriftlig og sendes til Senergia.
Force majeure
Force majeure inkluderer, men er ikke begrenset til, streik, lockout, brann, naturkatastrofer, krig, terrorhandlinger, valutarestriksjoner, import- eller eksportforbud, og andre tilsvarende hendelser utenfor Senergias kontroll.
Ansvar
Senergia er ikke ansvarlig for indirekte tap som følge av forsinkelse eller manglende leveranse.
Eierskap
Senergia forbeholder seg eiendomsretten til varer som leveres inntil full betaling har funnet sted.
Returer
Ønsker kjøper å benytte seg av sin returrett, skal dette meldes skriftlig til Senergia på info@senergia.no
Kjøper har rett til å returnere et kjøpt produkt til Senergia innen ti (10) dager etter levering, forutsatt at følgende vilkår er oppfylt. Returen må på forhånd være skriftlig godkjent av Senergia, og kjøper er ansvarlig for å informere Senergia om ordre- eller fakturanummer, antall kolli og vekt.
For godkjent retur gjelder følgende:
- Returnert produkt skal sendes tilbake ubrukt, i ny tilstand, i uåpnet forpakning og i uskadet originalemballasje.
- Emballeringen skal gjøres på en slik måte at transportskader unngås.
- Kjøper skal tydelig merke alle kolli med returbekreftelsesnummer fra Senergia, uten å merke produktet direkte.
- Kjøper er ansvarlig for returen inntil den har ankommet Senergia.
- Returnerte produkter som inngår i Senergias standardsortiment vil bli kreditert først etter at Senergia har utført kvalitetskontroll og godkjent returen.
Produkter som ikke godtas for retur:
- Materialer kjøpt fra Senergia for mer enn tre måneder siden.
- Materialer med åpnet emballasje.
- Kartonger med brutt plombering.
- Produkter som ikke lenger inngår i standardsortimentet.
- Unike lengder tilpasset kjøper.
- Materialer med skadet eller manglende emballasje.
- Produkter med en ordreverdi på under 500 kr.
Ved en ikke godkjent retur kan kjøper få produktet returnert, eller velge å få det kassert. For kassering belastes kjøper 500 kr i håndteringskostnad, og ved retur til kjøper belastes returkostnadene.
Produkter fra Senergias standardsortiment som returneres uten feil, belastes med 20 % returfradrag samt et returgebyr på 500 kr.
Andre produkter, som ikke er på lager hos Senergia eller som er anskaffet på kjøpers forespørsel, kan kun returneres etter godkjenning fra Senergia. For godkjent retur tas et returfradrag på 20 % i tillegg til kostnader som produsenten belaster for returen. Faktisk fraktkostnad kommer også i tillegg.
Generelle vilkår for levering av tjenester
Følgende generelle vilkår gjelder for alle tjenester som leveres av Senergia AS ("Senergia") eller andre selskaper innenfor samme konsern, med mindre annet er avtalt.
Tjenester som tilbys
Tjenestene som kan tilbys av Senergia omfatter tjenester som inneholder, men er ikke begrenset til, beregninger, simuleringer, dataanalyse, utarbeidelse av tilbudsdokumenter og konstruksjonsanbefalinger. Senergia har rett til helt eller delvis å engasjere underleverandører for utførelse av tjenester. Alle utførte tjenester er underlagt disse generelle vilkårene.
Senergias ansvar
Tjenestene, eller utførelsen av anbefalinger i tjenestene, utført av Senergia som resulterer i økonomisk eller fysisk skade på kunden, kan ikke tillegges Senergia. Med mindre grov uaktsomhet foreligger, er Senergia aldri ansvarlig for indirekte skader, inkludert, men ikke begrenset til, produksjonstap, inntektstap, tap av fortjeneste eller annen økonomisk følgeskade. Under alle omstendigheter er Senergias ansvar overfor kunden alltid begrenset til kontraktsverdien av den tjenesten som Senergia har utført for kunden. Hvis deler av et erstatningsansvar for skade kan tilskrives en annen part, reduseres Senergias erstatningsansvar tilsvarende.
Kundens ansvar
Uansett hvilke tjenester som leveres, er det alltid kundens ansvar å sikre at deres handlinger er i samsvar med lover, forskrifter og andre gjeldende bestemmelser. Uavhengig av eventuelle anbefalinger, beregninger osv. som Senergia gir, er det kundens ansvar å alltid følge gjeldende lovgivning. Kunden er også ansvarlig for å sikre at kunden følger produsentens instruksjoner for installasjon og at komponentene som monteres i systemer, er kompatible med hverandre.
Nøyaktighet av innsendte data
Når det gjelder dokumenter som leveres av kunden, er kunden alltid ansvarlig for deres nøyaktighet. Feil, feilaktige konstruksjoner, feilaktige anbefalinger basert på feil data som resulterer i fysisk eller økonomisk skade, kan ikke tillegges Senergia. Kunden er alltid ansvarlig for en endelig kontroll av tjenestene som leveres av Senergia før dokumentasjonen godkjennes.
Tilbuds-dokumenter
Ved utarbeidelse av tilbuds-dokumenter belaster, med mindre annet er avtalt, Senergia en avgift for dette i henhold til gjeldende prisliste på den tiden. Senergia fakturerer kunden for tjenesten den dagen tjenesten leveres til kunden, med mindre annet er avtalt. Tilbud som tilbys av Senergia har en angitt gyldighetsperiode. Gyldighetsperioden for tilbudet kan ikke endres. Hvis ingen gyldighetsperiode er angitt, er tilbudet bindende i to uker.
Senergia er ikke ansvarlig for tilgjengeligheten av materialer som tilbys innen gyldighetsperioden for tilbudet. Tilbudte materialer er basert på dagen tilbuds-dokumentene leveres til kunden. Hvis materialer går ut av sortimentet før tilbudet godkjennes av kunden, kan en oppdatert tilbudsdokumentasjon tilbys på forespørsel. For endringer som krever oppdaterte beregninger, simuleringer, dataanalyser eller andre tjenester, med mindre annet er avtalt, kan Senergia belaste dobbel kostnad for disse tjenestene. Kunden er ansvarlig for å gjennomgå dokumentasjonen før den godkjennes. Når kunden godtar en ordre basert på tilbuds-dokumenter, kan eventuell påfølgende økonomisk eller fysisk skade ikke tilskrives Senergia.
Klager
Klager angående feil eller mangler i tjenester som er levert av Senergia, må fremsettes skriftlig umiddelbart etter at feilen eller mangelen ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget av kunden. Kunden har ikke rett til å påberope seg feil eller mangler som ikke er reklamert skriftlig innen 1 måned etter at feilen ble oppdaget/tjenesten ble utført eller varen ble levert.
Betalingsvilkår
Betaling skal skje innen 10 dager fra fakturadatoen med mindre annet er avtalt. For forsinket betaling påløper forsinkelsesrente på ubetalte beløp etter 10 dager med referanserente +8%.
Faktura
Senergia fakturerer digitalt via e-post. Med mindre annet er avtalt, gjelder datoen da tjenesten leveres som faktureringsdato. Senergia har rett til å overføre eller pantsette fakturaer til tredjepart.
Eventuelle innvendinger mot fakturaen må fremsettes innen 10 dager fra fakturadatoen. Ved manglende innvendinger kan ikke kunden senere påberope seg innvendinger som kunne vært oppdaget ved gjennomgang av fakturaen innen rett tid.
Pris
Prisene for Senergias tjenester er basert på valutakursen som gjaldt på tidspunktet for prislisten respektive tilbudets utarbeidelse. Ved endring av gjeldende valutakurser forbeholder Senergia seg retten til å gjøre tilsvarende justeringer i sine priser. Ved endringer i statlige pålegg og andre avgifter forbeholder Senergia seg retten til å gjøre nødvendige justeringer og belaste kunden for disse kostnadene. Senergias priser er alltid oppgitt eksklusive merverdiavgift.
Tid for gjennomføring av tjenesten
Hvis Senergia forutser at tjenesten ikke vil kunne utføres til rett tid, skal Senergia umiddelbart varsle kunden om dette. Senergia er ikke ansvarlig for forsinkelser som skyldes omstendigheter utenfor Senergias kontroll. Hvis forsinkelsen skyldes omstendigheter på kundens side, har Senergia rett til en rimelig forlengelse av leveringstiden for gjennomføring av tjenesten.
Force Majeure
Hvis Senergia eller en underleverandør til Senergia er hindret fra å utføre tjenester som følge av en hendelse utenfor deres kontroll (inkludert, men ikke begrenset til, streik, brann, flom, ekstremvær, naturkatastrofer, krig, opprør, invasjon, pandemi eller annen generell spredning av infeksjon, hærverk, sabotasje, opptøyer, terrorisme, embargo, mangel på transportmidler, generell varemangel eller ny lovgivning) og som hendelsen rimeligvis ikke kunne forutses ved inngåelsen av tjenesteavtalen, er Senergia fritatt fra plikten til å utføre avtalte tjenester. Så snart unntaksgrunnlaget er opphørt, skal utførelsen i samsvar med disse leveringsvilkårene gjenopptas, med mindre dette er urimelig byrdefullt for Senergia.
Parten som vil påberope seg unntaksgrunnlag som nevnt ovenfor, skal uten opphold varsle den annen part skriftlig om dette.
Fortrolighet
Hver part forplikter seg til å opprettholde taushet overfor den andre part angående informasjon om den andres forretnings- og driftsforhold. Denne forpliktelsen gjelder imidlertid ikke informasjon som åpenbart ikke er av konfidensiell art eller som allerede ved mottak er eller senere blir allment kjent eller tilgjengelig av annen grunn enn brudd på denne bestemmelsen.
Tvist og lovvalg
Disse Generelle salgs- og leveringsbetingelser og enhver tvist som måtte oppstå mellom Kjøper og Selger er underlagt norsk rett. Tvister mellom Kjøper og Selger skal søkes løst ved forhandlinger. Dersom forhandlingene ikke fører frem, kan hver av partene søke tvisten løst ved de ordinære domstolene i Norge. Selgers alminnelige verneting er vedtatt av begge parter.
Privacy policy
Information on Senergia's processing of personal data in its capacity as personal data controller for direct marketing measures and the like.
Senergia AB (corp. No. 556969-6023) may process a number of personal data at measures for direct marketing and the like in the capacity of personal data controller. It is up to a data controller to inform about his or her processing.
1. What personal data is processed, for what purposes and which is the legal one basis and how long is the data stored?
1.1 Direct marketing based on a balance of interests
In order to provide direct marketing of Senergia's service offering to both existing and potential customers of Senergia may be treated by Senergia personal data concerning customers' representatives. The legal basis for this treatment is a balance of interests in order to satisfy Senergia's legitimate interest of informing about and offering for a limited time and to a limited extent different marketing activities to a selected target group. The information that may come to processed are the name, address, telephone number and e-mail addresses of the workplace as well any information about department affiliation and position. The information and the offer may be submitted by telephone, letter, e-mail, SMS and / or equivalent contact channels for communication. In cases where there is an assignment agreement between it registered employer and Senergia, the processing will take place during the contractual relationship and for a period of twelve (12) months after that the contractual relationship has ended. In cases where such a contractual relationship is lacking will personal data to be processed for a period of six (6) months. The registered has the right to oppose this treatment at any time.
1.2 Direct Marketing Based on Consent
In the event that Senergia wishes to continue to process personal data for marketing purposes belonging to representatives of potential and old customers (older than 12 months after the termination of the contractual relationship) after six months passed from the time of collection, the consent of the data subject is required. About it registered has provided such consent, the consent constitutes the legal the basis for such treatment. If those registered on a voluntary basis have left theirs personal data for a specific purpose and in connection therewith has been informed about the processing is considered the data subject has consented to the processing. The information provided may be processed are the name, address, telephone number and e-mail addresses of the workplace and any information about department affiliation and position. Information and offers about marketing activities may be provided by telephone, letters, e-mails, SMS and / or corresponding contact channels for communication. The treatment will take place during the time that the consent has not been revoked by the data subject. The data subject has the right to oppose this processing at any time and thereby revoking their consent.
1.3 Implementation of market activity
If the data subject has been contacted in accordance with the descriptions in sections 1.1 or 1.2 above for the purpose of inviting to a marketing activity (event, lecture, seminar or similar) and the registered person actively registered for the activity Senergia will process personal data to the extent required to: carry out the activity. This means that Senergia will process names and contact information in order to be able to send out invitations, list of participants and materials before and after the activity. In case meals will be served below the activity, information on special diets may need to be processed. The legal basis for this treatment is that it is necessary to be able to fulfill Senergia's commitment to activity notification (agreement reached between the participant and Senergia). In addition, can Senergia, after the activity has been completed, through Senergia's sales and marketing department will follow up who has participated in the activity by taking part of participant lists and thereby be able to direct marketing measures towards these. The The legal basis for the latter reading is a balance of interests in order to satisfy Senergia's legitimate interest in making a direct offer of Senergias range of services to the participants. The list of participants is saved for administration and follow-up for a period not exceeding twelve (12) months. The list of participants can also be used cases will form the basis for Senergia's accounting in the accounting context of any representation.
1.4 Media production for marketing
In order to market Senergia and spread knowledge about Senergia's operations can Senergia will process personal data in the form of images - both still images and moving pictures and sound recordings. This treatment is done with the support of a express and informed consent of the data subject. The treatment will take place during the time that the consent has not been revoked by the data subject. The registered has the right to oppose this treatment at any time and thereby revoke its consent.
1.5 Website interaction
When visiting Senergia's websites, information from browsers can both be retrieved and are stored, usually in the form of cookies, for the purpose of optimizing both function and experience of the website. The information usually consists of the website visitor preferences as well as information about from which unit the visit takes place. However, none happens identification of the visitor. Even if no identification takes place, one is required express and informed consent of the website visitor for Senergia to receive use cookies. If the website visitor has provided such consent Consent is the legal basis for such processing. The Website Visitor has the right to oppose this treatment at any time and thereby revoke its consent.
2. Where does the information come from?
Names and contact details of registered persons are collected partly from external address sources, partly from the registered person himself.
3. Transfer and disclosure of personal data
To fulfill the purposes of Senergia's processing of the personal data specified above, Senergia, where applicable, engages service and system suppliers of IT, which processes personal data on behalf of Senergia. These service and system providers may only process personal data in accordance with Senergia's express instructions and may not use the data for their own purposes. They are also required by law and agreement to take appropriate technical and organizational security measures to protect the data.
Senergia may, where applicable, disclose personal data to recipients other than those listed above to comply with applicable laws and regulations, a request or an injunction from a competent court or authority, and to: satisfy Senergia's legitimate interest in establishing, asserting and defend legal claims.
Senergia may also transfer personal data to recipients found in countries outside the EU / EEA area and which do not have the same level of protection for personal data as the EU.
4. The protection of personal data
Senergia's goal is to safeguard the protection of personal integrity and that take all necessary technical and organizational measures to protect personal data and ensure that the processing takes place in accordance with applicable data protection legislation and internal guidelines, policies and procedures for managing personal data. This means that only those people who need access to the tasks to perform their duties have access to them. One closer a description of Senergia's safety measures is provided in the attached sub-appendix.
5. The Rights of the Individual (Data Subject)
5.1 Right of Access (s.k. Registry Extract)
The registered person has the right to request a confirmation from Senergia about Senergia processes personal data concerning the data subject, and in such a case requests access to the personal data in the form of a so-called register extract.
5.2 Right to Correction
If the data subject considers that a task relating to the data subject is incorrect or incomplete, the data subject also has the right to request correction.
5.3 Right to Oppose Treatment for Direct Marketing Purposes
Is it a matter of processing the data subject's personal data for direct marketing purposes, the data subject has the right to, at any time, oppose request it that the data subject be deregistered from further mailings by: report this to Senergia, e.g. by clicking on a deregistration link in mailed.
5.4 The right to oppose treatment based on Senergia's entitled interest
In addition to the above rights, the data subject also has, to the extent applicable data protection law prescribes it, the right to oppose treatments that support on Senergia's legitimate interest. However, Senergia may continue to process it personal data were registered, despite the fact that he has opposed the processing, if Senergia has compelling legitimate reasons for consideration the interest of integrity.
5.5 Right to request restriction or deletion, or right to object processing and data portability.
Under certain conditions, the data subject also has the right to request a restriction or deletion of their personal data or the right to object to the processing. During under certain conditions, the data subject also has the right to obtain the personal data that concerns the data subject that he has provided to Senergia in a structured, general use and machine readable format (data portability) for transfer to another personal data controller.
6. Contact person for questions
For questions about the processing of personal data, please contact Senergia at the following email address rasmus.soderlund@senergia.se.
The registered person also has the right to contact the supervisory authority (Data Inspectorate) in case of complaints.